top of page

לא מצליחה לרדת במשקל? 10 סיבות אפשריות ומה ניתן לעשות

עודכן: 10 ביולי




למה את לא מצליחה לרדת במשקל - סיבות ופתרונות


נשים רבות אשר מצויות בתהליכי הרזיה מסוגים שונים שואלות את עצמן "למה אני לא מצליחה לרדת במשקל על אף כל המאמצים וההשקעה?"


אם את אוכלת מעט ולא יורדת במשקל, או לחילופין אם את לא מצליחה לרדת במשקל למרות שעושה ספורט בתדירות גבוהה – המדריך הבא הוא בדיוק בשבילך.


בשורות הבאות נפרט על כל הסיבות לאי ירידה במשקל למרות דיאטה / תהליך הרזיה, ונציע מספר דרכים לפתור את הבעיה.



למה אני לא מצליחה לרזות? עשר סיבות לתקיעות במשקל:

 

1) שגרת שינה בלתי סדירה


השינה משחקת תפקיד מפתח בוויסות המנגנונים ההורמונליים בגוף, כולל אלו שאחראים על תחושת השובע והרעב וחילוף החומרים בגוף. על פי מחקרים, יתר או חסר שעות שינה מהווה גורם סיכון משמעותי להשמנה ולאי יכולת לרדת במשקל.


ההמלצה היא להקפיד על שינה סדירה בשעות קבועות פחות או יותר למשך 8 שעות רצופות בלילה. פחות מ-5 שעות שינה או יותר מ-9 שעות שינה עלולות לעודד עלייה במשקל בשל יצירת חוסר איזון הורמונלי בגוף, שישפיע לרעה על המטבוליזם ומנגנוני הרעב והשובע.


עייפות בשל חוסר שעות שינה עלולה לגרום למצבי רוח, דיכאון וחרדה, שמהווים כשלעצמם גורמי סיכון משמעותיים להשמנה ועודף משקל. כמו כן, עייפות עלולה לגרום לכן "לזייף" בשגרת האימונים ולחרוג מתפריט הדיאטה היומי, ובכך לחבל בתהליך ההרזיה.

 

2) צריכת נוזלים בלתי מספקת


אולי זה נשמע טריוויאלי, אבל האמת היא ששתיית מים מרובה יכולה לעשות את כל ההבדל בתהליכי הרזיה וירידה במשקל. צריכת נוזלים מספקת מפחיתה את הסיכון להתייבשות ועייפות, שהיא כאמור גורם סיכון לצבירת משקל עודף.


המומחים/ות ממליצים/ות על שתיים ליטר וחצי עד שני ליטר של מים על מנת להוריד במשקל. מומלץ להימנע מצריכת "קלוריות נוזליות" המגיעות בצורת מיצי פירות ומשקאות ממותקים. גם שתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים עלולה לחבל בתהליך ההרזיה, שכן מדובר במשקאות עתירי קלוריות.


לצורך הגיוון, ניתן לשתות גם משקאות בלתי ממותקים כמו תה ירוק וקפה, אם כי יש לקחת בחשבון שהם מכילים קפאין, שהוא חומר משתן ומייבש. על כל כוס תה או קפה, יש לפצות עם כוס מים אחת.

 

3) ריווח יתר בין הארוחות


ההמלצה הידועה על אכילה בשעות קבועות וסדירות אמנם נשמעת קלישאתית, אך למעשה יש לכך חשיבות מכרעת בניהול ושימור המשקל. אכילה ברווחי זמן ארוכים מדי עלולים לגרום להאטת התהליכים המטבוליים בגוף ובכך לעכב את קצב שריפת הקלוריות.


אם את לא יורדת במשקל למרות גירעון קלורי והקפדה על דיאטה בריאה ומאוזנת, נסי לשים לב לזמני האכילה והימנעי מאי אכילה לפרקי זמן ארוכים מדי.


מדובר בתהליך של ניסוי וטעייה - לנשים מסוימות יתאים לאכול ארוחות קטנות לעיתים תכופות במשך היום, בעוד לאחרות יתאים דווקא הקפדה על חלון אכילה מוגבל כמו בדיאטת צום לסירוגין.

 

4) אכילה בחוץ לעיתים קרובות מדי


בעידן המודרני, נשים רבות לא מצליחות למצוא את הזמן לבשל ארוחות בריאות ומזינות בבית, ובמקום מוצאות עצמן אוכלות בחוץ בבתי קפה ומסעדות. אך אכילה בחוץ לעיתים קרובות מדי עלולה לפגום בתהליך ההרזיה וניהול המשקל.


הסיבה לכך היא שגם מנות כביכול בריאות ודיאטטיות במסעדות עלולות להכיל קלוריות חבויות. לכן, מומלץ להעדיף אוכל ביתי שמבושל על ידכן או בני ביתכן, שכן רק כך תוכלו להיות בטוחות ברכיבי המנה.

 

5) אורח חיים יושבני


למרבה הצער, העבודה בעידן המודרני מעודדת אורח חיים יושבני ובלתי פעיל. ישיבה ממושכת ליד שולחן העבודה תבוא על חשבון תזוזה ופעילות גופנית יומיומית שהייתה יכולה לסייע בניהול משקל תקין.


על מנת להתגבר על הבעיה, מומלץ לאמץ הרגלים שמקדמים תזוזה ופעילות גם לאורך שגרת העבודה היומיומית.


כך למשל, ניתן לעלות במדרגות במקום במעלית, וללכת ברגל או לרכב על אופניים לעבודה במקום לנסוע ברכב הפרטי.


אם אתן מגיעות לעבודה בתחבורה ציבורית, אפשר גם לרדת בתחנה אחת או שתיים לפני ולזכות בעוד רבע שעה של הליכה יומית.

 

6) אכילה מוגברת לאחר אימונים


פעילות גופנית סדירה, קבועה ומגוונת מהווה עקרון מפתח בכל תהליך הרזיה וירידה במשקל. אימונים יכולים לסייע בחיטוב הגוף וצמצום היקפים, בשיפור מצב הרוח ומניעת דיכאון, חרדה וסטרס, ובאיזון הפעילות ההורמונלית והמטבולית של הגוף.


עם זאת, אימונים עשויים לעודד את תחושת הרעב, ולגרום לכן לצרוך קלוריות רבות מדי מיד לאחריהם. אכילת יתר לאחת פעילות גופנית עלולה למעשה למחוק את כל ההישגים שהשגתן בזיעת אפכן במהלך האימון.


חשוב לשים לב במיוחד למשקאות ספורט וחטיפי חלבון, שאמנם משווקים כבריאים אך בפועל מכילים כמויות אדירות של סוכר וחומרים משמרים.


במקום זאת, מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה ועל אכילת מנה בריאה, מספקת ועתירת חלבון לפני ואחרי האימון.

 

7) נשנושים מרובים בין הארוחות


נשנושים בין הארוחות מהוות "קלוריות חבויות" שפוגמות ביכולת להוריד ממשקל הגוף. המלצת המומחים/ות היא להקפיד על 2-3 ארוחות מלאות, מספקות ומאוזנות ביום, ולהימנע מאכילה בין הארוחות ככל הניתן.


אם בכל זאת עולה בכן הצורך לחטוף משהו עד הארוחה הבאה, כדאי לוודא שהחטיף יהיה בריא ומזין. מומלץ למשל להעדיף פירות וירקות טריים על פני עוגיות, עוגות וממתקים. אם בשוקולד חשקה נפשכן, מומלץ לצרוך שוקולד מריר על פני שוקולד חלב או לבן, שכן הוא מכיל כמות פחותה של סוכר.


אם את לא מצליחה לרדת במשקל למרות שאת מקפידה על חטיפים בריאים, ייתכן שאת צורכת יותר מדי מהם. חשוב לזכור שגם מזון בריא ומזין מכיל קלוריות, ולצורך ההרזיה יש בראש ובראשונה להקפיד על גירעון קלורי ממושך לאורך זמן.

 

8) הריון והנקה


אז סיימת את תהליך ההיריון וילדת את בנך או בתך החדשים/ות, ועכשיו אם אתה תוהה לעצמך "למה אני לא מצליחה לרדת במשקל בהנקה?"


חשוב קודם כל להבין שמדובר בדבר טבעי, ושאת לא לבד. נשים רבות מתקשות לרדת במשקל אחרי לידה ובמהלך ההנקה. לעיתים קרובות, גוף האישה מתקשה לחזור למצבו בטרם ההיריון והלידה מסיבות שונות, לרבות חוסר איזון הורמונלי.


השינויים הפיזיולוגיים והביוכימיים שמאפיינים את ההיריון, הלידה וההנקה עשויים להשפיע על היכולת להרזות. במהלך ההנקה, את עשויה להיות רעבה במיוחד ולצרוך קלוריות הכרחיות לצורך ייצור החלב והזנת תינוקך.


החדשות הטובות הן שעם קצת סבלנות והרבה נחישות, ובעיקר התמדה בתזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית סדירה ואורח חיים פעיל ובריא – תוכלי להשיל ממשקלך גם לאחר הלידה וסיום ההנקה.

 

9) תופעות הקשורות לגיל המעבר (Menopause)


שאלה נפוצה שדיאטניות ונשות מקצוע מעולם הבריאות וההרזיה שומעות היא: למה אני לא מצליחה לרדת במשקל בגיל המעבר?


אם את עולה במשקל במקום לרדת למרות שאת מקפידה על פעילות גופנית ותזונה בריאה, ואת בגיל המתאים, ייתכן שתופעות המנאפוזה "אשמות" בדבר.


תופעות הקשורות לגיל המעבר מהוות גורם סיכון לעלייה במשקל, כאשר הסיבה לכך טמונה בשינויים ההורמונליים המאפיינים את התקופה הזו בחיי האישה. תופעות גיל המעבר יכולות לכלול איבוד מסת שריר ושינה פחותה בשל גלי חום, מה שעשוי גם כן להוביל לעלייה במשקל.


ביקור אצל הרופא/ה המטפל/ת יכול לסייע במציאת פתרון לבעיה, למשל על ידי נטילת תרופות ייעודיות לגיל המעבר.

 

10) הפרעות בבלוטת התריס


בלוטת התריס ממוקמת בגרון ומשחקת מגוון תפקידים בגוף, בין היתר ויסות תהליכים הורמונליים הקשורים לשריפת הקלוריות ותחושת הרעב והשובע.


חוסר תפקוד של הבלוטה עלול לגרום לעלייה במשקל בשל ההפרעה לפעילות התקינה של ההורמונים.


אם את לא מצליחה לרדת במשקל בגלל בלוטת התריס, כדי לגשת לרופא/ה המטפל/ת ולבחון האם יש צורך בהתחלת טיפול תרופתי לאיזון הבלוטה.


איך להצליח בתהליך ירידה במשקל? פתרונות אפשריים

אז הקפדת על כל מה שפירטנו פה למעלה, אבל את עדיין לא מצליחה לרדת 5 קילו. מה אפשר לעשות את נתקעתן בתקרת זכוכית בתהליך ההרזיה, מלבד מה שפירטנו למעלה בסעיפים הקודמים?


להלן שלושה פתרונות אפשריים שכדאי לנסות:


  • התמקדות בירידה בהיקפים ולא במשקל – אם את עושה פעילות גופנית לעיתים קרובות, הגיוני שתעלי במסת השריר. עם זאת, המשקל עלול להראות שעלית ולא ירדת, שכן שריר שוקל יותר משומן. לכן, המלצת המומחים היא לבחון את קצב צמצום ההיקפים ולא את קצב הירידה במשקל הגוף.


  • ביקור אצל הרופא/ה המטפל/ת – לעיתים, אנו סובלות ממצבים בריאותיים נסתרים שמשפיעים על יכולתנו להוריד במשקל. מומלץ לגשת לרופא/ה המטפל/ת ולבצע בדיקות לגילוי בעיות כמו הפרעות בבלוטת התריס וחסרים במינרלים שונים בגוף.


  • להיעזר בטבליות EatLess – טבליות ההרזיה מבית EatLess יכולות לסייע בתהליכי ניהול המשקל באמצעות האצת חילוף החומרים ושריפת הקלוריות, הפחתת תחושת הרעב ובעיקר הכמיהה למתוקים, ושיפור רמות האנרגיה ויכולת ההתאוששות מאימונים.




eatless טבליות הרזיה



514 צפיות0 תגובות

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Commenting has been turned off.
bottom of page